Opony całoroczne, znane również jako wielosezonowe, są projektowane z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy przez cały rok, niezależnie od pogody. Jest to ciekawy kompromis dla standardowych opon sezonowych.
Czy opony wielosezonowe to rzeczywiście złoty środek, czy też tylko chwilowa moda i pozorna oszczędność ?
W naszym artykule przeanalizujemy różnice i podobieństwa między oponami wielosezonowymi a ich sezonowymi odpowiednikami, starannie analizując ich wady i zalety.
Odpowiemy na pytanie, czy to rzeczywiście opłacalna inwestycja? I postaramy się odpowiedzieć na pytanie — dla kogo opony wielosezonowe mogą stanowić najlepszy wybór na każdej drodze.
Cechy charakterystyczne opony całorocznej: Wszystko, co musisz wiedzieć
Kluczowym elementem opony całorocznej jest jej bieżnik oraz mieszanka gumowa, które są zaprojektowane tak, aby radzić sobie z różnorodnymi warunkami drogowymi – od suchego asfaltu po śnieg i lód.
Bieżnik opony całorocznej jest zwykle bardziej złożony niż w oponach letnich, z głębszymi rowkami i specyficzną strukturą, która pomaga w odprowadzaniu wody oraz śniegu, minimalizując ryzyko aquaplaningu *
Mieszanka gumowa używana w tych oponach jest dostosowana tak, aby zachować elastyczność w niskich temperaturach, jednocześnie zapewniając odpowiednią twardość w czasie letnich upałów.
Jednym z istotnych wymagań dla opon całorocznych, które mają być używane również w zimie, jest posiadanie homologacji zimowej, co potwierdza obecność symbolu płatka śniegu na tle trzech alpejskich szczytów.
*Aquaplaning, znany też jako hydroplaning, występuje, gdy opona nie jest w stanie odprowadzić wody z nawierzchni drogi, co prowadzi do utraty przyczepności i kontroli nad pojazdem. Zjawisko to często ma miejsce podczas intensywnych opadów deszczu, gdy woda gromadzi się szybciej niż może być usunięta przez bieżnik opony. Dlatego bardzo ważne jest używanie opon z odpowiednio głębokim i dobrze zaprojektowany bieżnikiem.
Wzrastająca popularność opon całorocznych
Ostatnio opony całoroczne cieszą się coraz większą popularnością, a dane rynkowe potwierdzają ten trend. Według raportu przygotowanego przez Technavio przewiduje się, że globalny rynek opon będzie rosnąć rocznie o 6,05% w latach 2023-2028, co przełoży się na wzrost wartości rynku opon całorocznych o 8,77 miliarda dolarów.
To głównie z powodu rosnącej świadomości korzyści płynących z wyboru tego typu rozwiązania, które pozwala uniknąć logistycznych problemów związanych z wymianą opon oraz przechowywaniem dwóch kompletów.
Szczególnie w obliczu zmieniających się warunków klimatycznych, opony wielosezonowe stają się atrakcyjną i kosztowo efektywną alternatywą dla tradycyjnych opon sezonowych.
Widoczny wzrost zainteresowania jest szczególnie zauważalny w regionach, gdzie warunki pogodowe są łagodne, a ekstremalne warunki nie utrzymują się przez długi okres
Zastanawiając się nad wyborem między oponami całorocznymi a sezonowymi, warto rozważyć kilka istotnych kwestii. Cena jest bez wątpienia jednym z głównych czynników, ale również ważne są trwałość opon, wygoda użytkowania oraz ich uniwersalność.
Czy to się opłaca? Opony całoroczne vs. sezonowe
Typ opony | Goodyear | Michelin |
Letnie | 250-800 zł/szt. | 300-1000 zł/szt. |
Zimowe | 300-900 zł/szt. | 350-1100 zł/szt. |
Całoroczne | 350-700 zł/szt. | 400-800 zł/szt. |
Zdarza się, że opony całoroczne renomowanych marek o wysokich parametrach będą droższe od opon zimowych i letnich z niższej półki.
Ostatecznie to, czy opony całoroczne są droższe, zależy od konkretnych modeli, które porównujemy.
Należy również wziąć pod uwagę koszty dodatkowe związane z użytkowaniem opon sezonowych. Obejmują one:
- Koszt wymiany: dwukrotna wymiana opon w ciągu rok, to wydatek od 300 do nawet 500 zł,
- Magazynowanie: opony sezonowe, których nie używamy, trzeba gdzieś przechowywać.
- Zniszczenie: opony sezonowe, które nie są używane, mogą szybciej ulegać zużyciu i starzeniu.
W niektórych przypadkach oszczędności wynikające z uniknięcia tych dodatkowych kosztów mogą wyrównać lub nawet przewyższyć wyższą cenę wyjściową opon całorocznych.
Natomiast kierowcy decydujący się na opony wielosezonowe, muszą sobie zdawać sprawę z tego, iż pomimo swojej wszechstronności, opony te często nie osiągają takiej efektywności paliwowej jak specjalistyczne opony letnie lub zimowe.
Ich specyficzna konstrukcja pozwalająca na używanie tego typu opon w różnych warunkach, może nieco zwiększać zużycie paliwa w porównaniu do dedykowanych opon sezonowych. Ponadto, ze względu na bardziej uniwersalny charakter, opony całoroczne mogą ulegać szybszemu zużyciu niż specjalistyczne opony sezonowe, które są dostosowane do konkretnych warunków pogodowych
Czy opony wielosezonowe są bezpieczne?
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to opony całoroczne stanowią solidne rozwiązanie, szczególnie w obszarach o łagodniejszej zimie i niezbyt upalnym lecie.
Niemniej jednak, w warunkach ekstremalnych, takich jak głęboki śnieg, lód lub wysokie temperatury, opony specjalistyczne mogą zapewnić lepszą przyczepność i kontrolę, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.
Kwestie prawne i praktyczne związane z użyciem opon całorocznych we flotach pojazdów
Decyzja o wyborze opon całorocznych dla flot pojazdów wiąże się nie tylko z oceną ich opłacalności czy funkcjonalności, ale także z rozważeniem kwestii prawnych i ubezpieczeniowych.
Managerowie flot często wyrażają obawy odnośnie potencjalnych problemów z wyegzekwowaniem odszkodowania w przypadku wypadków, gdy pojazdy są wyposażone w opony całoroczne zamiast specjalistycznych opon sezonowych.
Czy obawy są uzasadnione?
W Polsce brak prawnego obowiązku zakładania opon zimowych w określonym terminie, co umożliwia użytkowanie opon całorocznych przez cały rok. Niemniej jednak należy pamiętać, że jazda na oponach całorocznych w ekstremalnych warunkach zimowych może zwiększać ryzyko wypadku. Niektóre firmy ubezpieczeniowe podczas analizowania wniosku o wypłatę świadczenia z tytułu polisy AC mogą ograniczać swoje zobowiązania lub wykluczać uznanie odszkodowania w przypadku szkody, jeśli w momencie zdarzenia w pojeździe zamontowane były opony całoroczne, a warunki pogodowe wymagały opon zimowych.
Należy również pamiętać, iż w niektórych krajach obowiązują prawne wymogi dotyczące używania opon zimowych w określonych warunkach pogodowych. Na przykład w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, w niektórych rejonach Włoch, czy Norwegii.
Opony całoroczne – idealne rozwiązanie dla wybranych branż
Branże, które mogą korzystać z opon całorocznych:
- Branże działające w łagodnym klimacie: takie jak dostawy miejskie, usługi kurierskie i transport lekkich towarów.
- Floty korporacyjne i wynajem samochodów: firmy zarządzające dużymi flotami samochodów osobowych i lekkich dostawczych mogą uznać opony całoroczne za wystarczające do użytku w większości warunków, zważywszy na ich wszechstronność i koszty eksploatacji.
Branże, które powinny unikać opon całorocznych:
- Transport ciężarowy i logistyka w trudnych warunkach: floty ciężarówek i pojazdów specjalistycznych, które operują w trudnych warunkach zimowych lub na bardzo wymagających trasach, powinny stosować opony sezonowe, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.
- Usługi awaryjne i pojazdy ratunkowe: w przypadku służb ratunkowych, takich jak karetki, pojazdy straży pożarnej czy policji, wykorzystanie opon specjalnie przystosowanych do ekstremalnych warunków jest kluczowe, co wyklucza użycie opon całorocznych.
Podsumowując, wybór opon całorocznych we flotach wymaga dokładnej analizy zarówno przepisów prawnych, jak i specyfiki operacyjnej branży.
Odpowiednia decyzja może przyczynić się do optymalizacji wydatków, ale nigdy nie powinna być podejmowana kosztem bezpieczeństwa lub zgodności z prawem.