Handel ewoluuje już od dobrych kilku tysięcy lat. Na przestrzeni wieków wielokrotnie zmieniały się zarówno same zasady handlu, jak i metody płatności za otrzymane dobra lub usługi. Jednak ostatnie dekady przyniosły nam ogromny rozwój technologiczny, który zrewolucjonizował handel oraz znacząco zwiększył związane z nim możliwości. Jednym z symboli tych zmian stało się rozpowszechnienie idei sprzedaży opartej na modelu subskrypcji. Dlaczego model ten zdobył aż tak dużą popularność i jakie są jego najważniejsze zalety?
NA CZYM POLEGA SPRZEDAŻ USŁUG W MODELU SUBSKRYPCYJNYM?
Przed opisaniem najważniejszych zalet modelu subskrypcyjnego warto poświęcić chwilę na omówienie zasad jego działania. Te na szczęście są bardzo proste. Model subskrypcji polega na przyznaniu nabywcy czasowego dostępu do wybranej usługi w zamian za cykliczne opłaty. Co jasne, poszczególne firmy mogą dostosowywać szczegółowe zasady takiej sprzedaży do swoich potrzeb oraz charakterystyki świadczonych usług.
Taka specyfika sprawia, że model subskrypcyjny stoi w całkowitej kontrze do tradycyjnej idei sprzedaży. Nie jest to jednak zupełna nowość w świecie handlu. Warto bowiem pamiętać o tym, iż z podobnego modelu od lat korzystają np. dostawcy usług telekomunikacyjnych lub internetu. Tacy dostawcy również bazują na świadczeniu usług w zamian za otrzymywanie cyklicznych wpłat od swoich klientów.
Czasami model subskrypcyjny jest postrzegany jako forma abonamentu, ale nie jest to prawda. Są to bowiem dwie zupełnie różne usługi. Główna różnica pomiędzy nimi polega na tym, że abonament należy płacić do końca okresu zawartej umowy. Natomiast z subskrypcji można zazwyczaj zrezygnować w dowolnej chwili.
Model subskrypcyjny pojawił się już w wielu branżach. Oczywiście najbardziej znanym przykładem są rozmaite platformy streamingowe, które coraz częściej bazują w 100% na opisywanym modelu. Niemniej idea subskrypcji stopniowo wkracza również na rynki: motoryzacyjne, kosmetyczne, a nawet inwestycyjne!
JAKIE SĄ NAJWAŻNIEJSZE ZALETY MODELU SUBSKRYPCJI DLA KLIENTÓW?
Oczywiście każda ewolucja w świecie handlu musi mieć swoje przyczyny. Nie inaczej jest więc z rozwojem modelu subskrypcji. Jego popularyzacja wynika bowiem z kilku istotnych zalet, których nie zapewni żaden inny model sprzedaży. Co więcej, takie zalety są dostępne zarówno do klientów, jak i dla samych sprzedawców.
Zacznijmy jednak od klientów i od tego, jak oni zyskują na modelu subskrypcji. Podstawowym atutem jest dla nich niższa cena usługi oraz zachowanie większej elastyczności. Model subskrypcji sprawia bowiem, że klienci mogą np. przez pewien czas przetestować daną usługę. Co więcej, czasami jest to nawet całkowicie darmowe, ponieważ liczne firmy zapewniają klientom tzw. darmowy okres próbny. Taki okres pozwala więc na przetestowanie usługi i sprawdzenie, czy odpowiada ona naszym oczekiwaniom.
Nie można przy tym zapominać o jeszcze jednym ważnym aspekcie, czyli ogromnej wygodzie zakupu. Model subskrypcji zazwyczaj opiera się na przypisaniu karty płatniczej i ustawieniu opcji automatycznego odnawiania usługi. Jeżeli więc użytkownik chce nadal z niej korzystać, usługa będzie się automatycznie odnawiać poprzez ustalony system płatności.
DLACZEGO MODEL SUBSKRYPCJI MOŻE BYĆ KORZYSTNY DLA SPRZEDAWCÓW?
Co istotne, opisane wyżej korzyści idą w parze z innymi aspektami, które są bardzo opłacalne dla samych sprzedawców. Z ich perspektywy duże znaczenie ma choćby możliwość czerpania stałych benefitów ze sprzedaży tej samej usługi. To z kolei gwarantuje ciągłość przychodów, która ma kluczowe znaczenie pod kątem finansowania działalności oraz inwestycji w rozwój.
Do tego dochodzi także kwestia budowania marki. Model subskrypcji pozwala na bardzo szybkie zakorzenienie się w świadomości dużej grupy klientów. Pod kątem marketingowym jest więc to równie efektywny model sprzedaży.
To wszystko sprawia, że coraz więcej firm z różnych sektorów zaczyna korzystać na co dzień z modelu subskrypcji. Początkowo taki model sprzedaży pojawiał się głównie na platformach streamingowych oraz branży usług cyfrowych. Korzystali z niego np. producenci oprogramowania, gier komputerowych lub usług IT.
Jednak teraz subskrypcje są używane również w innych branżach, czego przykłady można mnożyć:
- Motoryzacja – model subskrypcji sprawdza się np. przy okazji car-sharingu i zapewniania dostępu do niektórych usług (np. zaawansowanych funkcji oprogramowania).
- Kosmetyka – niektóre firmy z branży kosmetycznej zaczynają oferować możliwość subskrypcji na zakup produktów do pielęgnacji i suplementów.
- Inwestycje – subskrypcje pojawiają się także przy zakupie aplikacji lub planów inwestycyjnych.
PODSUMOWANIE
Model subskrypcji znacząco różni się od tradycyjnej sprzedaży, gdzie jednorazowa opłata zapewnia otrzymanie konkretnej usługi lub towaru. W tym przypadku kupujący musi regularnie dokonywać płatności w zamian za ciągły dostęp do usługi. Warto przy tym pamiętać, że z takiej zasady już od lat korzystali np. dostawcy internetu lub świadczeń telekomunikacyjnych. Jednak teraz z zalet takiej sprzedaży korzystają również firmy z innych sektorów. Model subskrypcji pojawił się już nie tylko w sektorze cyfrowym, ale także w: motoryzacji, inwestycjach oraz wielu innych branżach. Wynika to głównie z faktu, że taki model sprzedaży jest opłacalny zarówno dla sprzedawców, jak i dla samych konsumentów. Dlatego wszystko wskazuje na to, iż w przyszłości będzie on stosowany na jeszcze większą skalę.