Zima kierowcom kojarzy się głównie z ciężką sytuacją na drogach. Dlatego, gdy tylko pojawiają się pierwsze mrozy, wypatrujemy pomocy ze strony odśnieżarek, piaskarek i solarek. Z oblodzeniem i śniegiem najlepiej radzi sobie roztwór soli wysypywany przez solarki. Niestety, ale sposób ten niesie za sobą również wiele szkód, które odbijają się między innymi na samochodach powodując uszkodzenie opon, korozję oraz problemy z elektryką i elektroniką w pojeździe. Jaką skalę zniszczeń niesie za sobą sól i jak temu zapobiegać? – Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Korozja
Najpopularniejszy i najczęstszy skutek uboczny powszechnego wykorzystywania soli drogowej to korozja poszczególnych elementów auta. Sól potrafi dotrzeć do najmniejszych zakamarków pojazdu i z czasem spowodować kosztowne szkody. Wystarczy drobna rysa na karoserii, uszkodzona powłoka wosku zabezpieczającego czy odprysk, a ognisko korozji z dużym prawdopodobieństwem wystąpi właśnie w tym miejscu. Idealnymi warunkami dla rozwoju korozji są wysokie temperatury. Wstawiając auto pokryte solanką do ciepłego garażu, możesz przyspieszyć rozrost ognisk rdzy.
Żeby zapobiec temu procesowi, warto często myć auto. W trakcie tego zabiegu dochodzi do spłukiwania warstwy solnej z najbardziej zagrożonych korozją elementów pojazdu. Skutecznym sposobem zapobiegającym powstawania rdzy jest woskowanie auta, o którym pisaliśmy w tym materiale. Zdecydowanie warto też unikać jazdy za solarką, która wykonuje właśnie swoją pracę. W mieszance znajdują się kruszywa, które mogą powodować dodatkowe odpryski na naszym aucie.
Opony
Nie każdy kierowca wie, że sól może uszkodzić gumowe powierzchnie. Najbardziej narażone na jej działanie są opony wyeksploatowane i uszkodzone. W powstałych szczelinach może osadzać się roztwór soli, stopniowo powiększając pęknięcia, a w efekcie wnikając do wewnętrznych warstw, które z czasem pochłonie korozja. W najgorszym wypadku doprowadzi to do całkowitej dewastacji ogumienia, narażając nas na niebezpieczeństwo podczas jazdy. Wybierając dobre jakościowo opony oraz wymieniając je według zużycia unikniemy tego problemu, a także zwiększymy nasze bezpieczeństwo na drodze. Więcej informacji o tym kiedy wymienić opony znajdziesz tutaj.
Elektryka i elektronika
Ciekawostką jest że roztwór soli w wodzie świetnie przewodzi prąd i potrafi pokryć korozją nawet instalacje elektryczne i elektroniczne w samochodzie. Jeżeli roztwór dostanie się do styków, istnieje prawdopodobieństwo pojawiania się problemów z układem ABS, błędy osprzętu, czujników czy oświetlenia. Koszty naprawy takich usterek często są bardzo wysokie. Niestety nie ma sposobu, który w 100% zapobiega lub minimalizuje prawdopodobieństwo takich uszkodzeń. Jedyne, co możemy zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji, to sprawdzenie czy instalacje elektryczne i elektroniczne są odpowiednio zabezpieczone w konkretnym modelu samochodu podczas jego wyboru/zakupu.
Zaprezentowane powyżej przykłady pokazują, jak niebezpieczna dla naszych samochodów potrafi być sól drogowa. Dlaczego więc jest nadal stosowana? Odpowiedź jest prosta – mimo jej wszystkich wad jest nadal jednym z najskuteczniejszych, a zarazem najtańszych sposobów, walki z oblodzeniem na drodze. Pewne jest, że jeszcze przez co najmniej kilka lat będziemy musieli walczyć z niechcianymi skutkami jej działania. Dlatego warto postępować w myśl zasady „lepiej zapobiegać niż leczyć”.