Ile razy byliście świadkami konfliktu na rondzie? Jak często doświadczaliście sytuacji, w której kierowca chciał wymusić na innym pierwszeństwo? Rondo, mimo że skonstruowane zostało po to, by zmniejszyć zagrożenie oraz ułatwić jazdę po krzyżujących się drogach, często daje odwrotne efekty. Problemem są niejasne przepisy drogowe w tym zasady ruchu na rondzie oraz złe nawyki kierowców. W artykule przedstawiamy jak jeździć po rondzie poprawnie oraz wyjaśniamy najbardziej kontrowersyjne sytuacje, które mogą skutkować kolizją za niedostosowanie się do zasad.
Zasady jazdy na rondzie jednopasmowym bez sygnalizacji
Kierowcy przed wjazdem na rondo najczęściej widzą dwa występujące razem znaki drogowe – jeden z nich oznacza „ruch okrężny” (C-12), zaś drugi z nich „ustąp pierwszeństwa” (A-7). Oznacza to, że przed wjechaniem na skrzyżowanie zobowiązani jesteśmy do ustąpienia pierwszeństwa wszystkim pojazdom poruszającym się po rondzie. Wydaje się proste? O ile jest to rondo z jednym pasmem ruchu, to faktycznie może nie być ono trudne do pokonania, co jednak w przypadku jeśli na tego typu skrzyżowaniu jest więcej pasów, z różnym kierunkiem jazdy?
Zasady jazdy na rondzie dwupasmowym i trzypasmowym
Tutaj zasady wjazdu są takie same jak w przypadku małego ronda – jeśli widzimy znak informujący nas o ustąpieniu pierwszeństwa, to przed wjazdem na rondo upewniamy się, czy nikt się nim nie porusza, żeby nie wejść w ruch kolizyjny z innym pojazdem. Jeśli pas na który chcemy wjechać jest wolny to z powodzeniem możemy na rondo wjechać. Ale uwaga, jeśli chcemy zmienić pas, musimy zachować ostrożność i upewnić się, że sąsiedni pas jest wolny oraz stosować się do znaków poziomych.
Jak zjechać z ronda tradycyjnego?
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym powinno być opuszczane z pasa zewnętrznego. Na polskich drogach, w tym również na rondach, obowiązuje ruch prawostronny. W praktyce oznacza to, że prawy pas ruchu jest domyślnym pasem, po którym powinniśmy się poruszać i skręcać. Kierowcy znajdujący się na pasie wewnętrznym zobowiązani są do zmiany pasu w momencie, w którym chcą opuścić rondo, włączając oczywiście przy tym kierunkowskaz. Bywa oczywiście tak, że zjazd z ronda również odbywa się za pomocą dwóch, czy nawet trzech pasów. Jazda po rondzie zatem wymaga od nas rozważności i przede wszystkim kultury poruszania się na drodze. Jeśli widzimy zator na zewnętrznym pasie, skorzystajmy z drugiego pasa jeśli tylko możliwości na to pozwalają. Miejmy na uwadze również kierowców opuszczających rondo na kolejnych zjazdach, tak, by mogli oni swobodnie przejechać dalej.
Zasady ruchu na rondzie z sygnalizacją świetlną
W przypadku dużych rond ulokowanych w miastach najczęściej spotykamy się z sygnalizacją świetlną. Ma ona za zadanie maksymalnie ułatwić nam ruch okrężny, tak by nie dochodziło do kolizji, czy innych konfliktów drogowych. A więc w przypadku wjazdu na takie rondo miejmy na uwadze w pierwszej kolejności światła. Oczywiście lepiej być przezornym i zachowywać szczególną ostrożność zawsze, gdyż zawsze możemy napotkać na drodze kierowcę niestosującego się do przepisów drogowych lub np. pojazd uprzywilejowany poruszający się na sygnale i wówczas nawet zielone światło nie zwalnia nas z ustąpienia pierwszeństwa przejazdu. Jeśli sygnalizacja nie działa lub jest wyłączona kierujemy się wówczas zasadami wedle umiejscowionych na tym skrzyżowaniu znaków, a jeśli ruchem kieruje policja to dostosowujemy się do komunikatów funkcjonariuszy.
Kierunkowskazy na rondzie – jakich używamy?
Teoretycznie kierowca ma obowiązek zasygnalizowania wyłącznie zjazdu z ronda, czy zmiany pasa ruchu na rondzie. Niektórzy kierowcy jednak wjeżdżając na rondo sygnalizują zamiar zawrócenia i lub jazdy w lewo włączając lewy kierunkowskaz. Jest to jednak przestarzały nawyk, który zamiast pomóc innym uczestnikom ruchu drogowego, jest dla nich mylący.
Pomimo tego, że nie ma wprost mowy w polskich przepisach o tego typu skrzyżowaniach to jednak zasady na rondzie nie są wcale takie trudne do zrozumienia. Wbrew pozorom należy jedynie trzymać się znaków lub sygnalizacji, pamiętać o zachowaniu ostrożności, zwłaszcza podczas wjazdu, zmian pasów i zjazdów.