Optymalizacja finansowa dla małych i średnich firm – jak poprawnie ją stosować?

Optymalizacja finansowa w biznesie jest terminem, który znają wszyscy przedsiębiorcy. Jednak przy próbie praktycznego stosowania takiej optymalizacji dość często można zauważyć pewien paradoks. Mianowicie wszystkie firmy starają się maksymalizować osiągane zyski, co rzeczywiście jest ważnym aspektem optymalizacji. Niestety, jednocześnie wielu przedsiębiorców zapomina o tym, że drugim ważnym elementem jest w tym przypadku minimalizowanie strat oraz kosztów związanych z prowadzeniem działalności. Dlatego w tym tekście postaramy się rzucić nieco więcej światła na to zagadnienie.

OUTSOURCING USŁUG JAKO EFEKTYWNA I OPŁACALNA CENOWO ALTERNATYWA

Współczesny świat zapewnia ogromne możliwości pod kątem prowadzenia biznesu. Jednak z drugiej strony obecnie realia rynkowe są dużo bardziej wymagające. Niestety, obecnie przedsiębiorcy nie mogą już wychodzić z założenia, że dobra jakość obroni się sama. Aktualne realia sprawiają, że do tej jakości trzeba dołożyć także np. odpowiedni marketing oraz umiejętne budowanie marki. Dlatego prowadzenie biznesu w XXI wieku wymaga skoordynowanych działań na wielu różnych płaszczyznach.

Oczywiście każda firma może zatrudnić własnych marketingowców lub specjalistów od wizerunku. Jednak warto pamiętać o tym, że tradycyjne etaty generują stosunkowo duże koszty, zwłaszcza dla mniejszych firm, co stoi w sprzeczności z zasadami optymalizacji finansowej. W związku z tym znacznie lepiej może sprawdzić się outsourcing takich usług, czyli zlecenie ich realizacji zewnętrznej firmie. Przykładem jest zlecenie prowadzenia księgowości profesjonalnemu doradcy zamiast zatrudniania własnego księgowego.

Co jasne, powierzenie zadań marketingowych profesjonalnej agencji także będzie wiązać się z kosztami. Jednak w tym przypadku można liczyć na większy wzrost z inwestycji, bo profesjonalne agencje często zapewniają dostęp do specjalistów od różnych działań marketingowych. Dlatego ich synergiczna praca zazwyczaj gwarantuje lepsze efekty w zakresie budowania marki i pozycji rynkowej.

Analogiczna zasada dotyczy również innych aspektów prowadzenia firmy. Innym przykładem jest księgowość, która nie wymaga już zatrudniania specjalistów. Obecnie firma może postawić na uproszczoną rachunkowość online i zdalną komunikację z księgowym.

OPTYMALIZACJA FINANSOWA NA PRZYKŁADZIE KARTY PALIWOWEJ

Co istotne, zasady optymalizacji finansowej są na tyle uniwersalne, że można je zastosować także w przypadku kosztów stałych. Przykładem takich wydatków jest choćby zakup paliwa dla firmowej floty pojazdów. O ile firma nie ma wpływu na ceny paliwa, o tyle jej przedstawiciele mogą skorzystać z pewnych rozwiązań, które zmniejszą sumę wydatków z tego tytułu.

Dobrym rozwiązaniem jest w tym przypadku karta paliwowa. Jeżeli pracownicy danej firmy korzystają z kart paliwowych, mogą liczyć na dodatkowe rabaty przy zakupie paliwa. Wysokość takich rabatów może wynieść od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu groszy na litrze paliwa.

Taka kwota wydaje się niewielka, prawda? Jednak wystarczy spojrzeć na to przez pryzmat regularnych zakupów paliwa, aby nieco zmienić perspektywę. Załóżmy przez moment, że średni rabat gwarantowany przez kartę paliwową wynosi 25 groszy na litrze paliwa. Przemnóżmy to teraz przez miesięczne zużycie paliwa:

•        Przy miesięcznym zużyciu 1000 litrów – 250 złotych;

•        Przy miesięcznym zużyciu 5000 litrów – 1250 złotych;

•        Przy miesięcznym zużyciu 15000 litrów – 3750 złotych.

Takie wyliczenia dobrze pokazują, że nawet niewielkie obniżenie stałych kosztów może długofalowo zapewnić naprawdę spore oszczędności. Do tego dochodzi także możliwość rozliczania wszystkich kosztów w ramach jednej zbiorczej faktury VAT. To również pozwala na obniżenie kosztów związanych z usługami księgowymi.

INNE PRZYKŁADY STOSOWANIA OPTYMALIZACJI FINANSOWEJ.

Warto pamiętać o tym, że optymalizacja finansowa sprowadza się do całego spektrum działań, które mają wpłynąć na bardziej efektywne gospodarowanie finansami. Tutaj można wskazać również na aspekty, takie jak:

  • Odliczanie kosztów związanych z prowadzeniem działalności;
  • Korzystanie z dostępnych ulg podatkowych;
  • Wybór najkorzystniejszej formy działalności i formy jej opodatkowania.

Każda z wymienionych metod może przyczynić się do ograniczenia zobowiązań podatkowych, które w największym stopniu uszczuplają firmowy budżet.

Poza tym należy także przeanalizować strukturę i sposób działania firmy pod kątem zasad optymalizacji finansowej. Przykładowo, jeśli firma wykonuje tylko nieliczne prace biurowe, być może warto zastanowić się nad wynajęciem tzw. przestrzeni coworkingowej zamiast własnego biura. W ten sposób można bowiem znacząco ograniczyć wydatki biurowe.

Co jasne, taki tok myślenia warto zastosować także do wszystkich innych firmowych wydatków. Niemniej zawsze należy pamiętać o zasadzie złotego środka i o tym, że szukanie oszczędności nie powinno skutkować obniżeniem efektywności lub komfortu pracowników.

PODSUMOWANIE

Prawidłowe stosowanie zasad optymalizacji finansowej w biznesie wymaga zadbania o dwie kluczowe płaszczyzny. Pierwszą z nich jest maksymalizacja zysków płynących ze sprzedaży produktów lub usług. Natomiast drugi ważny aspekt to ograniczenie kosztów związanych z prowadzoną działalnością. Dotyczy to zwłaszcza kosztów stałych (np. wydatków dotyczących zakupu paliwa). Dlatego każda firma powinna korzystać z rozwiązań pozwalających na obniżenie takich kosztów (np. karta paliwowa).