Wpadając w poślizg wielu kierowców odnosi wrażenie całkowitej utraty panowania nad samochodem. Może się wtedy wydawać, że każdy ruch kierownicą czy mocniejsze naciśnięcie pedału hamulca dodatkowo zbliża pojazd w kierunku pobocza czy mijanej przeszkody. W tym artykule znajdziesz kilka strategii, które mogą pomóc wyprowadzić samochód z poślizgu.
Dla każdego kierowcy, niezależnie jak bardzo doświadczonego oczywisty powinien być fakt, że zdecydowanie lepiej zapobiegać poślizgom, niż testować swoje umiejętności w praktyce. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem jazdy zwróć uwagę na aktualną pogodę w kontekście jej wpływu na stan nawierzchni na trasie, którą masz do pokonania. Tego typu analiza wpłynie na twoje zachowanie na drodze – szczególnie podczas pokonywania zakrętów czy hamowania. Pamiętaj, żeby trasę o mokrej nawierzchni zawsze pokonywać z mniejszą prędkością niż ta którą poruszałbyś się w słoneczny dzień. Płynnie i delikatnie obracaj kierownicą. Na zakrętach popuszczaj pedał gazu, nie pogłębiając zwrotu kół przednich. Nie zmuszaj też pojazdu do silniejszego skręcania – zwiększa to ryzyko wpadnięcia w poślizg.
Poślizg a system ABS
Przede wszystkim w trakcie jazdy na mokrej lub śliskiej nawierzchni unikaj gwałtownego hamowania. W przypadku samochodów niewyposażonych w system ABS, koła zostaną zablokowane, a auto łatwiej wpadnie w poślizg, sunąc po asfalcie i nie reagując na wykonywane skręty kierownicą. W takiej sytuacji hamuj pulsacyjnie, naciskając i popuszczając pedał hamulca. Jeśli posiadasz układ ABS, hamuj z wyczuciem, jednocześnie próbując wyrównać tor jazdy. System nie dopuści do zablokowania kół. Zmniejszając prędkość, jednocześnie wydłużając drogę hamowania łatwiej zapanujesz nad poślizgiem, a w najgorszym wypadku znacznie złagodzisz skutki zderzenia samochodu z przeszkodą.
Samochód z napędem na przednie czy tylne koła?
Jeżeli twoje auto posiada napęd wyłącznie na przednie koła, wpadając w poślizg unikaj gwałtownego ruchu kierownicy, chcąc wymusić pożądany tor jazdy – przyniesie to efekt odwrotny do zamierzonego. Lekko przyhamuj, aby dociążyć przód samochodu, próbując jednocześnie wyprostować koła. W przypadku napędu na tylne koła najlepszą strategią jest lekkie dodanie gazu oraz delikatnie skontrowanie kierownicy, co pozwoli na dociążenie tylnych kół, a w konsekwencji zwiększy przyczepność pojazdu.
Poślizg nadsterowny czy podsterowny?
Na decyzję podejmowane przez kierowcę próbującego wyjść z poślizgu powinien mieć wpływ jego typ. Poślizg podsterowny charakteryzuje się tym, że kierowca pomimo skręcania kierownicą nie może zapanować nad samochodem, który stale podąża przed siebie. W tej sytuacji nie pogłębiaj skrętu i nie dodawaj gazu. Tak jak w przypadku posiadania pojazdu z napędem na przednie koła, lekko hamuj, stopniowo korygując tor jazdy.
W trakcie poślizgu nadsterownego tyłu pojazdu „ucieka”, w stronę przeciwną do wykonywanego skrętu. Ten rodzaju poślizgu jest znacznie trudniejszy do opanowania. Widząc, że tył pojazdu zaczyna zmierzać w kierunku zewnętrznej osi pokonywanego zakrętu, skręć kierownicę w tym samym kierunku. Manewr ten wymaga jednak dużego refleksu i wyczucia, a nieumiejętnie wykonany może doprowadzić do jeszcze większej utraty kontroli nad pojazdem.
Wsiadając za kierownicę warto pamiętać, że ryzyko poślizgu nie jest związane wyłącznie z mokrą lub oblodzoną nawierzchnią. Do wypadku może dojść również z winy ogólnego złego stanu infrastruktury drogowej (dziury, koleiny), zalegających na ulicy mokrych liści, czy po rozlaniu się na jezdni smaru bądź oleju. Zawsze pamiętaj, że zgodnie z przepisami ruchu drogowego każdy kierowca ma obowiązek zachowania ostrożności na drodze – niezależnie od pogody, natężenia ruchu czy stanu nawierzchni.