Walka z warunkami atmosferycznymi panującymi zimą to duże wyzwanie nie tylko dla kierowców, ale także dla zarządców dróg. Niestety, mróz i opady śniegu nie sprzyjają ani bezpiecznej i sprawnej jeździe, ani utrzymaniu dobrego stanu karoserii. Podpowiadamy jak zadbać o lakier, aby przeszedł on przez sezon zimowy bez szwanku.
Duża wilgotność i niskie temperatury powietrza zdecydowanie nie są przychylne dla karoserii, a w połączeniu ze środkami chemicznymi, które są stosowane na drogach zimą, mogą powodować nawet korozję. Uniknięcie ewentualnych szkód wymaga od nas specjalnego przygotowania samochodu do trudnych warunków. Jak się okazuje, nie musi to być ani skomplikowane, ani wyjątkowo drogie.
Ocena uszkodzeń
Pierwszym etapem przygotowania samochodu do zimy, jest rzetelna ocena stanu karoserii. Wszelkie zarysowania i/lub uszkodzenia należy odpowiednio zabezpieczyć, aby pod wpływem niesprzyjających warunków atmosferycznych, nie powiększył się uszczerbek w lakierze. Szczególną uwagę powinno się zwracać na miejsca, które najczęściej obejmowane są ogniskami rdzy, a więc: nadkola, klapa bagażnika, maska, a także wszelkie wystające elementy karoserii. Jeżeli samochód jest uszkodzony przez drobne zarysowania, wówczas wystarczy poprawne polerowanie. Jeżeli jednak natrafimy na poważniejsze uszkodzenia lakieru, najlepiej będzie poradzić się fachowca z zakładu blacharsko-lakierniczego, który kompleksowo naprawi szkodę i zabezpieczy karoserię przed pogłębianiem się korozji.
Woskowanie
Jeżeli naprawdę zależy nam na dobrym wyglądzie lakieru samochodowego, dbanie o jego kondycję nie powinno opierać się jedynie na czyszczeniu na myjniach automatycznych lub bezdotykowych. Niestety, wygoda nie idzie w parze z dbałością o stan karoserii.. Dlatego jeżeli tylko pozwala nam na to czas i warunki, najskuteczniejszą i najlepszą formą pielęgnacji samochodu będzie mycie ręczne – szczególnie, gdy od czasu do czasu zdecydujemy się na woskowanie karoserii dedykowanym środkiem z domieszką substancji polerskich. Sprawi to, że lakier będzie bardziej odporny na brud, a co za tym idzie, zabezpieczymy samochód przed złym działaniem substancji chemicznych, którymi posypywane są drogi zimą.
Przygotowanie uszczelek
Należy pamiętać, że nie zaleca się mycia samochodu, gdy temperatura powietrza jest niższa niż -10 stopni Celsjusza. Istnieje wówczas bardzo duże zagrożenie, że zamarzająca woda spowoduje mikrouszkodzenia lakieru, a po dostaniu się w uszczelki samochodu sprawi, że stracą one swoje funkcje. Co więcej, przed nadejściem mrozów warto zabezpieczyć uszczelki przez zamarzaniem, używając specjalnej wazeliny technicznej, a przy codziennym odśnieżaniu samochodu powinno się pamiętać, aby usunąć zbierający się śnieg i wilgoć z uszczelek drzwi i klapy bagażnika. Podjęcie tych kroków sprawi, że nie będziemy mieli problemu z zamarzniętymi drzwiami, co zdarza się bardzo często, gdy temperatury spadną nawet niewiele poniżej zera.
Odprowadzanie wilgoci
Dodatkową i niemniej ważną kwestią jest systematyczne odprowadzanie wilgoci z wnętrza samochodu. Dotyczy to nie tylko usuwania śniegu, błota i wody z dywaników samochodowych, ale także usuwania zamoczonych ścierek, a także śmieci, które mogą wpływać na poziom wilgoci w aucie. Warto również od czasu do czasu włączyć klimatyzację, która osuszy powietrze wewnątrz kabiny. W ekstremalnych wypadkach, gdy wilgoć jest trudna do usunięcia, warto wspomóc się specjalnymi osuszaczami lub pochłaniaczami wilgoci. Taka inwestycja sprawi, że pozbędziemy się problemu zaparowanych szyb, a co więcej, odmrażanie ich będzie przechodziło sprawniej.