Każdy kierowca spędzający dużo czasu w swoim samochodzie świetnie zna jego wyposażenie. Niemniej jednak, w każdym aucie znajdą się takie elementy, o których prawdopodobnie nie śniło się dotąd ich właścicielom.. Sprawdź, jak dużo wiesz o swoim samochodzie!
Funkcjonalność każdego pojazdu jest zależna od pracy podzespołów i systemów im asystujących – czujników, radarów czy kamer monitorujących otoczenie pojazdu. Niektóre z nich są stworzone po to, aby podnosić komfort jazdy, inne natomiast są wymogiem technologicznym niezbędnym dla jego prawidłowego funkcjonowania. Obowiązkowe czy nie, o wielu z nich, jako kierowcy, nie mamy pojęcia lub po prostu nie wiemy, do czego tak naprawdę służą.
Czujniki
Każdy samochód wyposażony jest w zestaw czujników, spełniających konkretne funkcje w zależności od modelu samochodu i funkcji, jakie posiada. Wiele z nich jest ulokowanych w taki sposób, że często nie mamy o nich pojęcia. Elementy te mogą różnić się w zależności od marki samochodu, jednak w większości modeli są montowane w podobny sposób.
- Czujnik deszczu/zmierzchu
W nowszych modelach mogą występować również w postaci kamery. Umiejscowione są zazwyczaj na przedniej szybie samochodu, za lusterkiem wstecznym. Służą do wykrywania strug deszczu i automatycznego sterowania wycieraczkami oraz do wykrywania zmiany pory dnia poprzez światłoczułe matryce, które spowodują automatyczne uruchomienie świateł w samochodzie.
- Czujnik podczerwieni
Takie rozwiązania było stosowane w starszych modelach. Czujnik ten służy do odbierania wiązki podczerwieni z pilota centralnego zamka, otwierając przy tym pojazd. Montowane zazwyczaj w klamkach drzwi, lusterkach zewnętrznych, a także nad lusterkiem wstecznym.
- Czujnik światła
Takie wyposażenie jest nieodłącznym elementem lusterek fotochromatycznych. Ich zadaniem jest rozpoznawania ostrego światła pojazdów poruszających się z tyłu i odpowiednie przyciemnienie lusterka, aby nie spowodować oślepienia kierowcy. Takie lusterka wyposażone są w dwa czujniki – jeden, rozpoznający natężenie światła z tyłu i drugi, porównujący je ze światłem otoczenia, nakierowany na przód.
- Czujnik temperatury
Rozpoznamy je po charakterystycznym maskowaniu niedużą kratką. Służą do sterowania automatyczną klimatyzacją. Zwykle są umiejscowione w kilku różnych miejscach wnętrza samochodu, np. przy panelu sterowania, podsufitce lub na desce rozdzielczej, a także na lusterkach bocznych, do odczytywania temperatury na zewnątrz.
Radar
Występuje w modelach, które wyposażone są w aktywny tempomat. To dzięki niemu samochód potrafi rozpoznać pojazdy i inne przeszkody w najbliższym otoczeniu i dostosować dzięki temu prędkość jazdy, a także zareagować w sytuacjach wymagających gwałtownego hamowania. Radary są zazwyczaj umiejscowione w okolicy zderzaka lub pod znakiem marki na przodzie, a ich obecność rozpoznamy po charakterystycznej maskownicy przypominającej kawałek szarego plastiku.
Maskownica na szybie
Element ten spełnia funkcje nie tylko estetyczne, co technologiczne. Maskownica, czyli nic innego jak obwódka w postaci czarnych kropek wokół szyby o różnych wielkościach tworzących swoistą ramę (tzw. frit), nie tylko maskuje, ale i ochrania spoiwo stosowane do montowania szyby. Gradientowa forma kropek dodaje estetyki – pozwala łagodnie przejść z czarnej otoczki do przeźroczystego szkła, a dzięki samej maskownicy można uniknąć deformacji lub pęknięcia szyby podczas jej ostudzania w trakcie produkcji i wklejania w ramy samochodu.
Położenie wlewu
Wskaźnik poziomu paliwa w wielu modelach zdradza również informację o tym, z której strony znajduje się wlew paliwa w danym samochodzie. Poznacie go po małym trójkącie przy ikonie dystrybutora, skierowanym w prawo lub lewo. Jest to strzałka, która wskazuje, z której strony należy podjechać do dystrybutora paliwa.