W aucie krąży sześć różnych płynów eksploatacyjnych. Wszystkie płyny w samochodzie odpowiadają za funkcjonowanie odrębnych układów, dzięki którym nasze auto jest zdolne do przemieszczania się z punku A do punktu B. Aby jak najdłużej cieszyć się sprawnością naszych czterech kółek, musimy pamiętać, by wszystkie płyny w aucie regularnie kontrolować. Za co odpowiadają? Jakie płyny wymieniać w samochodzie i jak często należy to robić? Tego dowiesz się z naszego materiału.
Olej silnikowy
ZADANIE
Olej silnikowy odgrywa najważniejszą rolę w samochodzie. To od oleju, w głównej mierze, zależy sprawność silnika. Olej silnikowy odpowiada za zmniejszenie tarcia, posiada też funkcję ochronną dla ruchomych elementów, narażonych na działanie wysokich temperatur.
WYMIANA OLEJU SILNIKOWEGO
Okres eksploatacji oleju jest uzależniony od jego rodzaju (syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny) i jakości. Oleje silnikowe nie są uniwersalne. W zależności od modelu auta i zaleceń konstruktorów, każdy będzie wymagał nieco innego typu płynu. Taką informację znajdziemy na instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli nie mamy do niej dostępu, warto kierować się ogólną zasadą wymiany co 10 000 do maksymalnie 15 000 kilometrów. Warto mieć na uwadze sposób eksploatacji auta np. jeśli często przewozimy ciężkie materiały, trzeba częściej kontrolować olej.
JAK KONTROLOWAĆ?
Samochód ustaw na równej powierzchni i odczekaj 20 min od momentu wyłączenia silnika. Następnie podnieś maskę i wyciągnij bagnet z miernikiem oleju. Przetrzyj go czystą ścierką i włóż ponownie. Odczekaj chwilę, wyciągnij i sprawdź, czy poziom płynu znajduje się pomiędzy przedziałem minimum i maksimum. Jeśli zbliża się do dolnej granicy, konieczne będzie dolanie oleju silnikowego. Poza ilością oleju warto sprawdzić również jego jakość. Zwróć uwagę na barwę, która powinna być bursztynowa. Jeśli zauważysz, że płyn jest mętny, ma mleczny odcień czy osad, to może oznaczać, że jest zanieczyszczony i niezbędna będzie jego wymiana.
Olej skrzyni biegów
ZADANIE
Olej skrzyni biegów powoduje, że praca manualnej skrzyni przebiega płynnie, bez narażania jej na uszkodzenia podczas pracy.
WYMIANA OLEJU SKRZYNI BIEGÓW
Olej skrzyni biegów zużywa się tak samo, jak każdy inny płyn w aucie. W wyniku tarcia temperatura oleju ulega podwyższeniu, aż z czasem traci swoje właściwości. By dłużej zachować sprawność mechanizmu i uniknąć kosztownych napraw, warto pamiętać o cyklicznej wymianie oleju. Wskazania, co do okresu jego wymiany, powinny znajdować się w książeczce serwisowej. Jeżeli nie mamy do niej dostępu, możemy kierować się ogólnymi wytycznymi tj. serwis co ok. 80 000 – 100 000 km.
JAK KONTROLOWAĆ?
Sprawdzenie oleju skrzyni biegów, w porównaniu do kontroli oleju silnikowego, jest nieco bardziej skomplikowane. Warto wiedzieć, że nie zawsze da się to zrobić w domowym warsztacie, chyba że posiadasz kanał samochodowy. Możesz to sprawdzić poprzez odkręcenie korka wlewowego i zbadanie czy płyn jest rozprowadzony w pobliżu dolnej krawędzi tego otworu. Jeśli nie masz takiej możliwości, udaj się do serwisu, gdzie uzyskasz pomoc.
Płyn hamulcowy
ZADANIE
Zapewnienia sprawne działanie pedału hamulca, poprawia siłę hamowania, chroni mechanizm przed korozją i wyciekami z gumowych przewodów. Dobrej jakości płyn hamulcowy i dbałość o jego cykliczną wymianę, wydłużają żywotność pojazdu i zwiększają bezpieczeństwo w czasie jazdy.
WYMIANA PŁYNU HAMULCOWEGO
W pierwszej kolejności powinniśmy się sugerować zaleceniami producenta, umieszczonym na opakowaniu. Natomiast ogólnie przyjęta zasada dot. serwisowania płynu mówi o konieczności wymiany co ok. 2-3 lata lub każdorazowo po pokonaniu 40 000 km.
JAK KONTROLOWAĆ?
Otwórz maskę i odszukaj płyn hamulcowy, zazwyczaj znajdujący się półprzezroczystym zbiorniku z żółto-czarną zakrętką. Sprawdź, czy jego poziom znajduje się w przedziale między minimum a maksimum. Przy okazji kontrolowania ilości płynu, warto zwrócić uwagę na jego jakość, o czym informuje nas kolor cieczy. Zazwyczaj ma półprzezroczystą, żółtawą barwę, a im ciemniejszy kolor, tym więcej zanieczyszczeń. W tym przypadku również warto wymienić płyn na nowy.
Płyn chłodniczy
ZADANIE
Płyn chłodniczy odpowiada za regulację temperatury silnika, zapobiegając jego przegrzewaniu i utrzymując optymalną temperaturę pracy. Chroni również elementy układu chłodzenia przed korozją, a dzięki dodatkom antymrozowym zabezpiecza przed zamarzaniem w niskich temperaturach.
WYMIANA PŁYNU CHŁODNICZEGO
Zwykle płyn chłodniczy należy wymieniać co 2-5 lat lub po przejechaniu ok. 50-100 tys. km, zależnie od zaleceń producenta. Wymiana polega na spuszczeniu starego płynu z układu, przepłukaniu go wodą destylowaną i zalaniu nowym płynem. Ważne, aby stosować płyn zalecany przez producenta, by uniknąć problemów z korozją czy właściwościami chłodzącymi.
JAK KONTROLOWAĆ?
Regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym, szczególnie przed dłuższymi trasami lub po zauważeniu wycieków pod pojazdem. Upewnij się, że płyn jest między oznaczeniami „min” i „max”. Warto też sprawdzić kolor płynu – zmętniały lub zardzewiały może świadczyć o konieczności wymiany.
Płyn wspomagania kierownicy
ZADANIE
Płyn wspomagania kierownicy odpowiada za przenoszenie siły i wspomaganie układu kierowniczego, co ułatwia kierowanie pojazdem, zwłaszcza przy niskich prędkościach. Chroni również elementy układu przed nadmiernym zużyciem i przegrzaniem, zapewniając ich płynną pracę.
WYMIANA PŁYNU WSPOMAGANIA KIEROWNICY
Zaleca się wymianę płynu co 2-5 lat lub po przejechaniu około 50-100 tys. km, zgodnie z zaleceniami producenta. Wymiana polega na spuszczeniu starego płynu, dokładnym przepłukaniu układu oraz napełnieniu nowym płynem. Ważne jest, aby stosować płyn rekomendowany przez producenta, aby zachować właściwe działanie i ochronę układu.
JAK KONTROLOWAĆ?
Regularnie sprawdzaj poziom płynu w zbiorniczku wspomagania, zwłaszcza gdy zauważysz trudności w sterowaniu lub nietypowe dźwięki podczas skręcania. Płyn powinien znajdować się między oznaczeniami „min” i „max”. Jeśli płyn zmieni kolor na ciemny lub pojawią się zanieczyszczenia, oznacza to, że może być konieczna jego wymiana.
Płyn do spryskiwaczy
ZADANIE
Jest to najprostszy w zrozumieniu dla laika płyn znajdujący się w aucie. Jak sama nazwa wskazuje jest on używany do spryskiwaczy, których to używamy do usunięcia zanieczyszczeń z szyb przednich i tylnych.
JAK DOLEWAĆ I KONTROLOWAĆ?
Płyn do spryskiwaczy najlepiej dolewać na bieżąco. Przy niskim poziomie płynu często zauważamy małe ciśnienie podczas spryskiwania szyby. Wówczas należy dolać płynu, najlepiej do maksymalnego poziomu. Jeśli zaś chodzi o płyny do spryskiwaczy to możemy je kupić w wersji na lato, jak i na zimę. Niektórzy jednak kierują się zasadą, kupując wyłącznie mieszanki zimowe, które mają o wiele większą tolerancję na niskie temperatury panujące w zimie. Niestety zamarznięte spryskiwacze to częsty problem podczas mroźnych poranków.
Podsumowując
Wszystkie płyny i oleje w samochodzie spełniają bardzo istotne funkcje. Dzięki swoim charakterystycznym właściwościom chronią elementy ruchome przed uszkodzeniem, zmniejszają siłę tarcia oraz ryzyko wystąpienia awarii. Regularna kontrola i wymiana płynów to nawyk, który – my właściciele samochodów – powinniśmy wdrożyć, jeśli chcemy dbać o sprawność pojazdu, a co za tym idzie o bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich.